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authorunknown <hirom@.(none)>
Fri, 25 Dec 2009 08:27:49 +0000 (17:27 +0900)
committerunknown <hirom@.(none)>
Fri, 25 Dec 2009 08:27:49 +0000 (17:27 +0900)
win/C#/Controls/x264Panel.resx

index f305ca1..0476274 100644 (file)
@@ -136,61 +136,38 @@ CABACはentropy codingの一種で、長いデータ列を記述するために
 CAVLSは効率の面ではCABACに劣っているため、同じ映像品質でもCABACを利用した場合と比べてビットレートが15%ほど増加します。</value>\r
   </data>\r
   <data name="check_noDCTDecimate.ToolTip" xml:space="preserve">\r
-    <value>To save space, x264 will \"zero out\" blocks when it thinks they won't be perceptible by the viewer. \r
-This negligibly reduces quality, but in rare cases it can mess up and produce visible artifacts. \r
-This situation can be alleviated by telling x264 not to decimate DCT blocks.\r
-\r
-It increases quality but also bitrate/file size, so if you use it when you've specified a target bitrate you will end up with a worse picture than without it. \r
-However, when used with constant quality encoding, or if you boost the average bitrate to compensate, you might get a better result.</value>\r
+    <value>x264エンコーダはファイルサイズを節約するため、人間の目では認識できないと思われるブロックについては省略して出力します。\r
+これが映像品質に与える影響はごくわずかですが、まれに副作用としてノイズなどが発生することがあります。\r
+このような場合、このオプションをOnにすることで問題を軽減することができます。\r
+このオプションをOnにすると、映像品質は向上しますが、ビットレート/ファイルサイズも大きくなります。つまり、品質設定で「平均ビットレート」、もしくは「ファイルサイズを指定」を選択している場合は画質が悪化します。いっぽう、品質を数値で設定している場合はビットレート/ファイルサイズは増えるものの、画質は向上する可能性があります。</value>\r
   </data>\r
   <data name="drop_deblockBeta.ToolTip" xml:space="preserve">\r
-    <value>x264 includes an in-loop deblocking filter. What this means is that blocky compression artifacts are smoothed away when you play back the video. \r
-It has two settings: strength and threshold, just like a simple filter in Photoshop.\r
-\r
-Strength controls the amount of deblocking applied to the whole frame. If you drop down below 0, you reduce the amount of blurring. \r
-Go too negative, and you'll get an effect somewhat like oversharpening an image. Go into positive values, and the image may become too soft.\r
-\r
-Threshold controls how sensitive the filter is to whether something in a block is detail that needs to be preserved: lower numbers blur details less.\r
-\r
-The default deblocking values are 0 and 0. \r
-This does not mean zero deblocking. \r
-It means x264 will apply the regular deblocking strength and thresholds the codec authors have selected as working the best in most cases.\r
-\r
-While many, many people stick with the default deblocking values of 0,0, and you should never change the deblocking without disabling adaptive quantization, \r
-other people disagree. \r
-Some prefer a slightly less blurred image for live action material, and use values like -2,-1 or -2,-2. Others will raise it to 1,1 or even 3,3 for animation. \r
-While the values for each setting extend from -6 to 6, the consensus is that going below -3 or above 3 is worthless.</value>\r
+    <value>x264エンコーダにはブロックノイズ軽減フィルタが組み込まれており、動画の再生時にブロックノイズの軽減が行われます。\r
+このフィルタには「強度」と「しきい値」という2つのパラメータがあります。\r
+「強度」はブロックノイズの軽減量を決定するパラメータで、0以下に設定すると画像のぼけを軽減できます。ただし、小さすぎると画像がシャープになりすぎるかもしれません。また、大きい値に設定するほど画像がソフトになります。\r
+「しきい値」はディテールをどの程度残すかを決定するパラメータです。大きくするほど、ぼけたディテールになります。\r
+デフォルトの値はともに「0」です(0といってもブロックノイズ軽減を行わないわけではありません)。これは、多くのケースで適切な値となっています。\r
+このパラメータの設定についてはさまざまな意見がありますが、多くの場合はデフォルトの「0 0」の設定で使われることが多いです。動きの多い映像の場合は「-2 -1」や「-2 -2」のようにシャープな設定が好まれるかもしれません。また、アニメの場合などは「1 1」や「3 3」のようにソフトな設定が好まれるかもしれません。ただし、-4以下、もしくは4以上に設定すると品質が低下することが多いようです。</value>\r
   </data>\r
   <data name="drop_deblockAlpha.ToolTip" xml:space="preserve">\r
-    <value>x264 includes an in-loop deblocking filter. What this means is that blocky compression artifacts are smoothed away when you play back the video. \r
-It has two settings: strength and threshold, just like a simple filter in Photoshop.\r
-\r
-Strength controls the amount of deblocking applied to the whole frame. If you drop down below 0, you reduce the amount of blurring. \r
-Go too negative, and you'll get an effect somewhat like oversharpening an image. Go into positive values, and the image may become too soft.\r
-\r
-Threshold controls how sensitive the filter is to whether something in a block is detail that needs to be preserved: lower numbers blur details less.\r
-\r
-The default deblocking values are 0 and 0. \r
-This does not mean zero deblocking. \r
-It means x264 will apply the regular deblocking strength and thresholds the codec authors have selected as working the best in most cases.\r
-\r
-While many, many people stick with the default deblocking values of 0,0, and you should never change the deblocking without disabling adaptive quantization, \r
-other people disagree. \r
-Some prefer a slightly less blurred image for live action material, and use values like -2,-1 or -2,-2. Others will raise it to 1,1 or even 3,3 for animation. \r
-While the values for each setting extend from -6 to 6, the consensus is that going below -3 or above 3 is worthless.</value>\r
+    <value>x264エンコーダにはブロックノイズ軽減フィルタが組み込まれており、動画の再生時にブロックノイズの軽減が行われます。\r
+このフィルタには「強度」と「しきい値」という2つのパラメータがあります。\r
+「強度」はブロックノイズの軽減量を決定するパラメータで、0以下に設定すると画像のぼけを軽減できます。ただし、小さすぎると画像がシャープになりすぎるかもしれません。また、大きい値に設定するほど画像がソフトになります。\r
+「しきい値」はディテールをどの程度残すかを決定するパラメータです。大きくするほど、ぼけたディテールになります。\r
+デフォルトの値はともに「0」です(0といってもブロックノイズ軽減を行わないわけではありません)。これは、多くのケースで適切な値となっています。\r
+このパラメータの設定についてはさまざまな意見がありますが、多くの場合はデフォルトの「0 0」の設定で使われることが多いです。動きの多い映像の場合は「-2 -1」や「-2 -2」のようにシャープな設定が好まれるかもしれません。また、アニメの場合などは「1 1」や「3 3」のようにソフトな設定が好まれるかもしれません。ただし、-4以下、もしくは4以上に設定すると品質が低下することが多いようです。</value>\r
   </data>\r
   <data name="drop_analysis.ToolTip" xml:space="preserve">\r
-    <value>Analysis controls how finely x264 divides up a frame to capture detail. Full macroblocks are 16x16 pixels, but x264 can go down all the way to 4x4 blocks if it judges it necessary. \r
-By default it only breaks up key frames that much. To give x264 the freedom to make the best decisions for all frames, use \"all\" analysis. \r
-If you want to create a high profile H.264 video (which is less compatible with the world at large than main profile), also check the \"8x8 DCT blocks\" box to add yet another block size for analysis.</value>\r
+    <value>各フレームの解析時に使用する分割ブロックのサイズを指定します。最大サイズは16×16、最小サイズは4×4で、エンコーダが必要に応じてサイズを選択します。\r
+「All」を指定すると、より自由に分割ブロックサイズを選択できるようになり、映像品質の向上が期待できます。\r
+「Default」では、互換性の高い分割サイズのみを利用します。\r
+なお、High Profileの場合「All」に加えて「8x8 DCT blocks」をOnにすることでさらに品質向上が期待できます。</value>\r
   </data>\r
   <data name="drop_subpixelMotionEstimation.ToolTip" xml:space="preserve">\r
-    <value>This setting is finer-grained than the motion estimation settings above. Instead of dealing with whole pixels, it deals with 4 fractional pixels, or quarter pixels (qpel). \r
-Higher levels increase quality by further refining the motion prediction for these quarter pixels, but take longer to encode.\r
-\r
-Level 6, turns on a feature called rate distortion optimization, including psychovisual enhancements. \r
-7, the default, enables that rate distortion for B-frames.\r
-8 refines those decisions for I and P frames, and 9 adds on refinement for B-frames as well.</value>\r
+    <value>サブピクセル単位での動き推定レベルを指定します。値を大きくするほど映像品質は向上しますが、エンコードに時間がかかるようになります。\r
+「6」に設定すると、視覚心理を考慮する「rate distortion optimization」という機能が有効になります。\r
+デフォルトの「7」ではBフレームに対してrate distortion optimizationが有効になります。\r
+「8」ではIフレームおよびPフレームに対してもrate distortion optimizationが有効となり、「9」ではさらにBフレームに対して強化されたrate distortion optimizationが適用されます。</value>\r
   </data>\r
   <data name="drop_MotionEstimationRange.ToolTip" xml:space="preserve">\r
     <value>動き推定の対象範囲をピクセル単位で指定します。\r